“El nostre comerç, el comerç de sempre”

Vdc Columna Colomer

Cada dia veiem en els carrers comercials de Mataró més botigues tancades. La majoria a causa d’una molt baixa rendibilitat que les fa insostenibles.

Els carrers del centre de Mataró han estat tradicionalment un pol d’atracció comercial, no solament pels clients locals sinó també per a moltes persones de la comarca. Ara però sembla que aquesta tendència minva: és difícil d’accedir al centre i hi ha problemes d’aparcament –pocs i cars-. Si no ho corregim acabarem sent insignificants en el mapa comercial comarcal i català.
Hi poden haver diverses causes però és molt evident, i ja fa molt de temps que se’n parla, que falta una bona política comercial amb visió àmplia endegada des de l’Ajuntament.

Sí que l’Ajuntament fa algunes tímides concessions a la Unió de Botiguers en matèria d’aparcaments, però el que necessita el comerç és una planificació global, molt més ambiciosa, de ciutat.

Tenim dos centres comercials ben aprop. Mataró Parc i el de Cabrera de Mar. Un i altre generen importants fluxos de gent, majoritàriament disposada a comprar. Caldria estudiar com generar prou interès perquè a bona part d’aquestes persones els sedueixi la idea d’entrar a la Ciutat. Facilitar-los l’accés? Crear espais d’aparcament amb microbusos llançadora fins al centre? L’Ajuntament hauria de veure els aparcaments com un equipament més de ciutat, com ho són els parcs o els centres esportius. Un espai al servei de la ciutadania que se’n serveix per a millorar la seva qualitat de vida directament o indirectament. Els aparcaments no són un negoci, són un servei imprescindible en una ciutat de les característiques de Mataró. Segur que també seria un molt bon motiu per atraure cap a la ciutat fer-hi bones ofertes lúdiques (potenciant el cinema al centre, fent actuacions musicals a l’aire lliure), culturals (posant a l’abast, amb propostes molt atractives, el patrimoni de la ciutat: Viladomat, Puig i Cadafalch, Nau Gaudí, Can Marfà, Ca l’Arenas…) o gastronòmiques, que avui, sortosament, ja estan reeixint.

Tenim molt clar que el comerç dona vida a les ciutats. Els que veritablement estimem Mataró no volem que la ciutat es desertitzi. Volem els carrers amb molts comerços que donen vida. Volem una ciutat potent pel que fa a la cultura, el lleure, la gastronomia i el comerç.

Fa unes dècades vam descobrir els grans centres comercials americans, els anomenats MALLS, als afores dels nuclis urbans, que a poc a poc es van anar estenent també per Europa. Aquests grans operadors, que no acostumen a deixar els seus beneficis a les ciutats ni en molts casos al país, ja estan en forta decadència als EUA. Es compten per centenars els que han tancat les seves instal·lacions. També en alguns punts d’Europa hi comença a haver la mateixa tendència.

La gent vol tornar al centre de la ciutat, vol viure-la perquè és atractiva. Fem que Mataró també ho sigui. Estem a uns quants mesos de les eleccions municipals, un bon moment per fer i refer projectes interessants. Aquesta pot ser la nostra gran oportunitat. Hem de saber-la aprofitar.

Pel que fa a nosaltres, la gent del comerç tenim molt clar que cada botiguer ha de pretendre que la seva botiga sigui digne, original, atractiva amb un bon assortiment i que la seva gent siguin els millors dependents del mon. Solament si estem convençuts del que fem i ens estimem la feina, els negocis seran més rendibles i nosaltres serem més feliços que en definitiva és el que compte.

Antoni Colomer
FERRETERIA COLOMER
Associat UBM